Techniek & reparatie

Een beter schema overzicht vind u bij de rij van PDF file onder ‘links’

Voor wie nog een origineel luchtfilter wil, revisie ervan.

Remklauw revisie

https://tx750.files.wordpress.com/2021/05/remklauwrevisie-tx750.pdf

Oliefilter deksel i.p.v. oude filter voor de TX750, dit samen met een half BMW R65 filter element vormt het nieuwe oliefiter, lees nog even verder over het Mann Filter. ( een plaatje verder )

Wat ook gebruikt kan worden is een Mann Filter, bij iedere automaterialen zaak te koop, is dus hetzelfde als een BMW filter, ook 2 delen.

Tekening van het starter tandwiel

https://tx750.files.wordpress.com/2021/05/starter_sprocket_tx750.pdf

Met dank aan Arjen, info over de olie die het beste te gebruiken is voor de TX750

Remklauw revisie door Peter vd Akker
https://tx750.files.wordpress.com/2021/05/tx-remtang-revisie-de-andere-manier.pdf

Onderdelen en nog meer info van de Duitse website, zeker de moeite :

De TX 750 IG ( www.tx750.de ) zorgt voor het behoud van het historisch erfgoed en helpt bij de aanschaf van reserveonderdelen. De IG heeft een eigen onderdelenmagazijn – leden krijgen speciale prijzen en technische ondersteuning. Vragen kunnen worden gericht aan Volker Löcken, volkerloecken@aol.com, met een reserveonderdeelnummer.

https://nippon-classic.de/classic-bikes/yamaha/yamaha-tx-750-ritt-auf-dem-stier/

Kleppen stellen bij de TX750 :

Verwijder het deksel en de stekker van de dynamo.

Lijn vervolgens de “T”-markering op de rotor uit met de distributieplaat op de veldspoelconstructie. Dit plaatst de zuigers in het bovenste dode punt. Een van de cilinders is nu op de top van zijn compressieslag. De cilinder die op de compressieslag staat heeft beide kleppen dicht. Dit kan worden opgemerkt door te kijken welke cilinder speling heeft bij beide klepafstellers.

Gebruik een voelermaat om de bestaande speling te bepalen. De speling van de uitlaatklep moet 0,05 mm zijn. De speling van de inlaatklep moet 0,05 mm zijn (motor koud).

Draai de borgmoer los en gebruik het klepafstelgereedschap uit de speciaal gereedschapsset. Draai de afsteller naar binnen of naar buiten om de juiste speling te verkrijgen. Houd de afsteller stevig vast om te voorkomen dat deze beweegt en draai de borgmoer stevig vast. Controleer de speling opnieuw na het vastdraaien. Het aanhaalmoment is 2,5~2,8 kg-m

Draai de krukas één volledige omwenteling en lijn de rotormarkering opnieuw uit met de distributieplaat van de veldspoeleenheid. De kleppentrein van de andere cilinder is nu in positie voor afstelling.

LET OP: STEL DE KLEPSPELING ALLEEN BIJ WANNEER DE MOTOR KOUD IS.

Maak je website op WordPress.com
Aan de slag